Kapitein Rob - Pieter J. Kuhn

244.462 bezoekers 11 leden Log in

006.003 Filmrecensies

Het Parool - 28 november 2007

Knotsgekke avonturen van kapitein Rob

JOS VAN DER BURG

Vanaf 1945 tot 1966 stond Pieter Kuhns strip De avonturen van kapitein Rob in Het Parool. Kapitein Robfan en regisseur Hans Pos wekt met Kapitein Rob en het geheim van professor Lupardi de held weer tot leven.

Het resultaat is amusant, kneuterig en mallotig. Wel gaat een grote wens van Hans Pos in vervulling. Hij wilde namelijk al lang een 'echte avonturenfilm' maken.

In Kapitein Rob en het geheim van Lupardi, waarin druk met mobieltjes wordt getelefoneerd, is de kapitein (een ontspannen Thijs Römer) zeker tien jaar jonger dan de stripheld, heeft hij zijn pijp weggedaan en krijgt hij een vriendin (Katja Schuurman). Gebleven is de witte hond Skip en de boot De Vrijheid, die om budgettaire redenen - de film is voor nog geen twee miljoen euro gemaakt - nooit vaart. Dat er veel bedrijfs- en productnamen te zien zijn in de film, komt doordat hij zonder subsidie is gemaakt. Het kan de pret niet drukken.

Kapitein Rob en het geheim van professor Lupardi zou in de jaren vijftig een knotsgekke avonturenfilm zijn genoemd. Kapitein Rob is een geheim agent, die wordt ingeschakeld als gewone rechercheurs er niet uitkomen. Dat is het geval bij de overval op een geldtransport, waarbij de daders ervandoor gaan met een enorme hoeveelheid goud. Kort erna is het klimaat compleet in de war: de ene dag voorspelt tv-weervrouw Paula (Schuurman) een Elfstedentocht, de dag erna is het 25 graden. Is er verband tussen de twee zaken?

Kapitein Rob en Paula ontdekken dat de geniale, maar gestoorde professor Lupardi (geestige Arjan Ederveen) en zijn klunzige hulpje Yoto (onleuke Alex Klaasen) met een weermachine het weer kunnen bepalen. Kan de kapitein de wereld voor een klimaatcatastrofe behoeden? Makkelijker gezegd dan gedaan, want op wie kan Rob bouwen? Welke rollen spelen een hoge generaal (Jack Wouterse) en Cigaret Larry (Hans Dagelet) in Lupardi's snode plannen? Politiek Den Haag wordt ook bij de zaak betrokken als Lupardi de minister-president (Wouter Bos in zijn droomrol) chanteert.

Kapitein Rob en het geheim van professor Lupardi speelt zich af in het heden, maar ademt de sfeer van ouderwetse avontuurlijke jongensboeken. De film schaamt zich niet voor een zinnetje als: 'Het is code rood. We hebben nog een paar seconden'. En natuurlijk komt kapitein Rob voor de keuze te staan of hij een rode of groene draad moet doorknippen. Bij de verkeerde vergaat de wereld, want voor minder doen de makers het niet.

Kapitein Rob en het geheim van professor Lupardi is amusant, mallotig, flinterdun vertier. Om in de filmsfeer te blijven: het ijs is te dun voor een Elfstedentocht, maar dik genoeg om er snel overheen te schaatsen.

**********

NRC 28 november 2007

Veel flair en vaart in ‘kapitein Rob’

Door Dana Linssen

Hij zegt nog net niet: ,,Rob, Kapitein Rob.’’ Maar na het James Bond-achtige begin van Kapitein Rob en het geheim van professor Lupardi resoneert dat vanzelf in je hoofd. Shooting Star-producent Hans Pos (Pietje Bell, Afblijven, Timboektoe) weet alles van avonturenfilms en dat zie je aan zijn regiedebuut, dat vol vaart en flair is. Het is ook knap hoe hij de jaren vijftig-setting van de 73-delige strip van Pieter Kuhn naar een tijdloos heden heeft weten te vertalen, dat tegelijkertijd nostalgisch én eigentijds aanvoelt.

Die twee gezichten heeft ook Kapitein Rob zelf, een pannenkoeken bakkende kindervriend, maar als zijn mobieltje piept verandert hij in een laaglandse Batman. Zij het dan dat hij in een pruttelende motor met zijspan rijdt. Thijs Romer geeft hem met prettige distantie gestalte, beetje ongrijpbaar, beetje tongue-in-cheek en hoekig, als in een stripverhaal dat van plaatje naar plaatje springt.

Zijn echtgenote Katja Schuurman is te zien als de Emma Peel-achtige Mevrouw de Weermevrouw Paula en samen pakken ze het hele klimaatprobleem aan. Want dat blijkt simpel op te lossen. De kwade genius achter de warme winters is professor Lupardi, die wordt gespeeld door een schmierende Arjan Ederveen. Een beetje Nederfilm kan tegenwoordig niet meer zonder een parade van BN’ers, dus zien we in Kapitein Rob ook Wouter Bos oefenen voor zijn rol van minister-president.

Kapitein Rob is een film met een knipoog, die met gevoel voor camp naar hartelust citeert uit Kuifje en Austin Powers en geen minuut verspilt met een verhaal vertellen. Wenggg. Rijden we lekker schuin gechoreografeerd de ene na de andere actiescène in. Benggg. Rennen we de volgende plaats delict op. Denggg. Schikken we nog net even kek ’t schipperspetje – en daar gaan we weer.

Nederland is de laatste weken overspoelt door jeugdfilms die met meer enthousiasme dan geld (Timboektoe, Kapitein Rob) of vaardigheid (De scheepsjongens van Bontekoe) zijn gemaakt. Het is misschien sneu dat deze kritische observatie moet worden gemaakt ter gelegenheid van de uitbreng van Kapitein Rob, die beslist het meeste elan heeft.

Maar het moet wel worden opgemerkt. Het wordt namelijk hoogste tijd dat er nu weer wordt geïnvesteerd in een echt goede Nederlandse kinderfilms. Anders raken we bij gebrek aan beter nog gewend aan zoveel waterige kost. Dat is misschien dan wel weer echt Hollands.

Kapitein Rob en het geheim van professor Lupardi. Regie: Hans Pos. Met: Thijs Romer, Katja Schuurman, Arjan Ederveen, Jack Wouterse. In: 66 bioscopen.

**********

Cinema.nl 29-11-2007

De sfeer van bordkarton

Kapitein Rob en het geheim van Professor Lupardi van Hans Pos

Toen regisseur Hans Pos enkele jaren geleden met scenarioschrijver Simon de Waal van gedachten wisselde over een Nederlandse avonturenfilm vol actie, spanning, humor en romantiek, dachten zij direct aan hetzelfde: Kapitein Rob, de enigmatische held uit de gelijknamige stripverhalen van Pieter J. Kuhn.

Samen schreven ze een nieuw verhaal waarin plaats werd ingeruimd voor de kleurrijkste personages uit de 73 Avonturen van Kapitein Rob, die van 1945 tot en met 1966 in de Amsterdamse krant Het Parool verschenen, zoals love-interest Paula, en Robs maniakale, karikaturale tegenstrevers als professor Lupardi, diens assistent Yoto, en Cigaret Larry.

Daar houden de overeenkomsten ongeveer op. In de stripverhalen is Rob een somberende, pijp rokende veertiger; in de film wordt hij gespeeld door de 29-jarige Thijs Römer. In de hoekige stijl van de strips uit de vorige eeuw, maar met een mobieltje. Met schipperspet, maar zijn zeilschip De Vrijheid blijft aan de kade liggen. Bovendien rookt Rob geen pijp. Dat past niet bij het imago van een hedendaagse actieheld.

Pos, die naam maakte als producent van publieksfilms als Kruimeltje, Pietje Bell en Timboektoe en in 2002 zijn regiedebuut maakte met de het gangsterdrama Bella Bettien, probeert oud en jong te behagen; de fans van Kapitein Rob én het publiek dat nog nooit van de strip heeft gehoord.

Kapitein Rob, zoals gespeeld door Römer, is een kruising tussen een held tegen wil en dank en een poldervariant van James Bond, met een stoppelbaard van een paar dagen en een superieur lachje à la Tom Cruise.

Hij belandt in een bizar avontuur, waar een belangrijk maatschappelijk thema als het klimaat aan de haren bij is gesleept: de waanzinnige professor uit de filmtitel heeft een machine ontwikkeld waarmee hij het klimaat naar zijn hand kan zetten. Kapitein Rob en zijn onafscheidelijke hond Skip moeten vervolgens alle zeilen bijzetten om de wereld te behoeden voor een ramp.

Het scenario stapelt inval op invalletje. Het tempo hort en stoot, spanning ontbreekt. Van innerlijke consistentie is geen sprake; de mooie weervrouw (Katja Schuurman, in het dagelijks leven getrouwd met Römer) valt zomaar in Robs armen. Personages verdwijnen en keren weer terug als dat nodig is om het verhaal op gang te houden. Het relatief lage budget - 1,4 miljoen euro, zonder bijdrage van het Filmfonds - helpt niet. De special effects zijn knullig; de sfeer van bordkarton en verfroller is doorlopend tastbaar.

Kapitein Rob en het geheim van Professor Lupardi verdwaalt tussen eerbetoon en parodie, tussen Indiana Jones en 'spy-spoofs' als Austin Powers en Spy Kids. De acteurs doen allemaal wat anders: Ricky Koole speelt alsof ze in een sociaal-realistisch drama zit; Joost Prinsen doet wat hij altijd doet, of hij nu een politie-inspecteur speelt of een quiz presenteert. Arjan Ederveen (professor Lupardi) en Alex Klaasen (zijn schlemielige assistent Yoto) schmieren erop los.

Tegen het einde belt een dikke generaal (Jack Wouterse) met Den Haag om de regering te waarschuwen dat Lupardi Nederland dreigt te vernietigen. De minister-president neemt op. Hij wordt gespeeld door Wouter Bos, die zichzelf een jaar geleden nog kansrijk achtte de functie in het echt uit te oefenen. Op de achtergrond zijn ook Hedy d'Ancona en John Leerdam te herkennen.

Dat zou grappig kunnen zijn. Maar in de regie van Pos verdampt ook dit idee in een brij van net niet goed uitgewerkte grollen. Kapitein Rob en het geheim van Professor Lupardi is een aaneenschakeling van misverstanden.

**********

Haarlems Dagblad 29 november 2007

Kapitein Rob en het geheim van professor Lupardi

Een week na 'De Scheepsjongens van Bontekoe' verschijnt er alweer een verfilming van een jongensboek uit de oude doos. De stripavonturen van Kapitein Rob stonden met onderbrekingen in Het Parool tussen 1945 en 1966. Regisseur Hans Pos schreef samen met Simon de Waal een scenario voor een geheel aan onze tijd aangepaste Kapitein.
De rauwe zeebonk, die samen met zijn trouwe hond Skip klussen uitvoert als geheim agent, communiceert als vanouds met de buitenwereld via een oude buizenradio, maar dan wel met een in de notenhouten kast verstopte laptop.

Regie: Hans Pos. Met: Thijs Römer, Katja Schuurman, Arjen Ederveen.
In zijn eerste filmavontuur laat Kapitein Rob (Thijs Römer) zijn schip De Vrijheid aan de ketting liggen, om het aan wal op te nemen tegen de maniakale Professor Lupardi. Arjen Ederveen legt het er lekker dik bovenop als de megalomane geleerde die de wereld wil overheersen met een machine die het weer kan controleren.

Bij zijn pogingen om de gek te stoppen krijgt de toepasselijk stoere Thijs Römer hulp van zijn echtgenote Katja Schuurman, die de rol speelt van de charmante Weermevrouw Paula. Net als de opzettelijk karikaturale Professor Lupardi past Schuurman in haar knalrode uitdossingen uitstekend in een stripverfilming.

Ook minister van Financiën Wouter Bos, die in twee scènes zijn droomrol van minister-president mag spelen, brengt zijn acteerdebuut met de juiste knipoog. Helaas is die ironische lijn niet al te consequent doorgevoerd.

Sterker dan nu het geval is, hadden de makers het over de boeg moeten gooien van uitzinnige spionageparodieën als ’Austin Powers’ of ’Spy Kids’. Deze Kapitein Rob is net wat te braaf en roept slechts een minzame glimlach op.

Fritz de Jong

***********

Revu.nl

Filmrecensie

Kapitein Rob en het Geheim van Professor LupardiIn de bioscoop vanaf 29 november

Kapitein Rob was in de jaren vijftig en zestig een populaire stripheld en die periode keert in de filmversie terug in de ouderwetse interieurs en kleding. Maar om de held ook hapklaar te maken voor de hedendaagse kijkertjes herbergt de buizenradio een computer en rijdt de stripschurk Professor Lupardi op een Segway rond. Dat ziet er leuk uit, maar wringt ook regelmatig, net als de moddervette knipoog die voortdurend wordt gegeven. De scheidslijn tussen bewust knullig en onbedoeld knullig is nu eenmaal flinterdun en vaak is onduidelijk aan welke kant Kapitein Rob staat. Zo had Alex Klaasen in Alles is Liefde slechts drie zinnen, maar was elke opmerking raak, terwijl hij in Kapitein Rob als Yoto met valse tanden en fopbril schmiert dat het niet meer leuk is. Alleen de chemie tussen Thijs Römer en Katja Schuurman overtuigt - maar die stond dan ook niet in het script.

André Nientied

**********

Veronica Magazine nr. 47, 2007 - (BJ)

Kapitein Rob en het geheim van professor lupardi

De waanzinnige Professor Lupardi heeft een machine ontwikkeld waarmee hij het klimaat van de hele wereld naar zijn hand kan zetten, en daarmee zelfs de wereld zou kunnen vernietigen. Gaat het Kapitein Rob lukken om hem tegen te houden?

Verhaal
Kapitein Rob maakt op zijn zeiljacht De Vrijheid veel reizen en beleeft allerlei avonturen. Op kerstavond is Rob te gast bij zijn zus Marga, zijn neefje Stijn en nichtje Sandra. Marga heeft een nieuwe vriend, een kwal van een kerel, waar zowel Rob als de kinderen niets van moet hebben. Maar gelukkig wordt Rob plotseling weggeroepen... Er is geldtransport overvallen. De geldwagen opgeslokt door een plotseling mist, die uit het niets tevoorschijn was gekomen... En het goud was van de aardbodem verdwenen.

Recensie
Kapitein Rob is letterlijk en figuurlijk een oude bekende voor veel Nederlandse stripliefhebbers. De serie van de in 1966 overleden cartoonist Pieter J. Kuhn verscheen meer dan 20 jaargangen in Het Parool, en anno 2007 zijn de (73!) avonturen van de stoere zeebonk nog steeds actueel, al is er voor de film besloten een geheel nieuw verhaal te vertellen. Rob wordt geconfronteerd met een reeks extreme klimaat-veranderingen. Die blijken echter niet in gang te zijn gezet door het smelten van de poolkap of andere ellende, maar door toedoen van Professor Lupardi. Deze waanzinnig geworden wetenschapper heeft een steen in zijn bezit waarmee hij het klimaat volledig kan beheersen, en daarmee ook de wereld. Aan Rob de zware taak een milieuramp te voorkomen! Kapitein Rob en het geheim van professor Lupardi vertelt een modern verhaal in een lekker ouderwetse setting. De hoofdpersonages zijn dus geen futuristische super-helden, maar nostalgisch ogende types; een kranige kapitein zonder vrees, een mooie, slimme weervrouw en een intens slechte professor. Rollen die met zichtbaar plezier en enthousiasme worden neergezet door Thijs Römer, Katja Schuurman en Arjan Ederveen. Maar ook de andere personages in de film vallen op; zo komen onder meer Jack Wouterse, Hans Dagelet, cabaretier Richard Kemper en zélfs vice-premier Wouter Bos voorbij! Die laatste mag zich dan toch éindelijk voor even de allermachtigste man van Nederland noemen... Een aanstekelijke film van alle tijden die zowel de oudere als de jongere generatie zal aanspreken.

**********

Movie2movie.nl

Kapitein Rob en het geheim van Professor Lupardi

Vraag aan een aantal willekeurige kinderen op straat of ze weten wie Kapitein Rob is en ze zullen je aankijken met een verbaasde blik. Wie? Moeten wij die kennen? Is dat een stripheld? Een enkeling zal de naam wellicht herkennen van de enthousiaste verhalen van zijn of haar opa die nog enkele stripboeken op zolder heeft liggen. Voor alle andere kinderen is Kapitein Rob een onbekend figuur. Daar zal met deze film van Hans Pos ongetwijfeld verandering in komen.

Het is een groot risico om een oud stripverhaal, dat alleen nog bekend is bij mensen boven de 45 jaar, om te zetten naar een kinderfilm. De kinderen waar deze film zich op richt kénnen kapitein Rob helemaal niet en zij kunnen zich dan ook niet verheugen op een stripheld die tot leven komt op het witte doek. Voordeel hiervan is dat zij onbevooroordeeld gaan kijken naar deze nieuwe avonturenfilm die misschien weer nieuw leven kan blazen in het succes van de door striptekenaar Pieter Kuhn bedachte Kapitein Rob

Hans Pos heeft nagedacht over een maatschappelijk verantwoord thema in zijn film. Want wat is het belangrijkste onderwerp dat de gemoederen binnen en buiten de politiek tegenwoordig flink bezighoudt en waar zelfs Leonardo Dicaprio zich mee is gaan bemoeien? Juist, de klimaatverandering. En raad eens wat Professor Lupardi heeft uitgevonden om de wereld mee te bedreigen? Een zogenaamde ‘Manipulator' waarmee hij de klimatologische omstandigheden naar zijn hand kan zetten. Dit mondt uit in dramatische ontwikkelingen als er eindelijk weer een nieuwe Elfstedentocht wordt aangekondigd en Lupardi de boel saboteert door het hele Friese orkest door het ijs te laten zakken. Lukt het Kapitein Rob en weervrouw Paula om een groter drama te voorkomen?

Bij sommige kleine details in de film zijn vraagtekens te zetten. Waarom is kapitein Rob bijvoorbeeld een echte kapitein? Hij heeft een schip, maar de hele film zien we dit schip niet varen. En hoe kan het dat Stijn en Sandra, als zij meegenomen zijn door de Generaal, niet naar Rob kunnen bellen omdat ze geen bereik hebben met hun mobiel, maar wél een sms-je kunnen sturen naar Paula?

‘Kapitein Rob en het geheim van professor Lupardi' is over het algemeen een leuke film geworden. Ook de ouders die verplicht met hun kinderen mee ‘moeten' kijken zullen positief verrast zijn door deze geslaagde stripverfilming. Mede door de rol van Alex Klaasen als Yoto, de klunzige onafscheidelijke assistent van Professor Lupardi, is het eindresultaat ook leuk voor de volwassen kijker. De fortune cookie-liefhebber Yoto stuurt door zijn naïviteit en klunzigheid alle plannen van Professor Lupardi in de war. Dit levert erg grappige situaties op, zoals het moment dat hij naast professor Lupardi staat en alles wat hij zegt na-playbackt. Ook zijn enorme drang naar het gouden fortune cookie is hilarisch.

De hoofdrollen in deze film zijn toegekend aan Katja Römer-Schuurman en Thijs Römer. Zij speelden reeds eerder samen in de Van Gogh-film ‘Medea' (2005), maar het stel is vooral bekend als dé ‘Brangelina' van Nederland. Thijs Römer weet met zijn kapiteinspet de harten van de kinderen te raken. Want wat is er nu spannender dan een kapitein die, samen met zijn trouwe hond Skip als held op onderzoek uitgaat om Professor Lupardi te vangen? Als deze stoere kapitein dan ook nog een kindervriend blijkt te zijn die er alles aan doet om zijn neefje en nichtje te redden van het kwaad heeft hij de harten van de jeugdige kijkers gewonnen. Volwassenen zullen misschien hun bedenkingen hebben of Römer, die toch vooral bekend is om zijn minder kindvriendelijke rollen, wel geschikt is voor de rol van Kapitein Rob. Kinderen zullen het ongetwijfeld fantastisch vinden en dat is tenslotte toch de doelgroep.

Katja Römer-Schuurman zit met haar rol als mooie weervrouw Paula precies op haar plek. Al stroomt Katja misschien niet over van het acteertalent, een rol als mooie maar stoere vrouw in een kinderfilm past wel bij haar.

‘Kapitein Rob en het verhaal van Professor Lupardi' is een leuke avonturenfilm geworden die, ook al is hij vooral op de jongere kijkers gericht, ook het grote (volwassen) publiek zal aanspreken. De bekende en populaire cast zal hier ook zeker een aandeel in hebben. Op wat kleine schoonheidsfoutjes na is het Hans Pos gelukt om kapitein Rob opnieuw tot leven te brengen. En wie weet levert dat oude stripboek op zolder binnenkort nog geld op.

Eveliene Sanders

**********

Filmfocus.nl

Kapitein Rob en het geheim van Professor Lupardi (2007)

Oer-Hollandse held met één been in het verleden

door Tim Bakkum

Kapitein Rob en het geheim van Professor Lupardi is, na Dave Schrams Timboektoe, de tweede grote productie van filmmaatschappij Shooting Star in korte tijd. Het verhaal van de film is gebaseerd op de populaire strips van striptekenaar Pieter Kuhn, die tot in de jaren zestig in Het Parool werden gepubliceerd. De jeugd van nu is beter bekend met een moderne held als Spider-Man, dan met een stoere zeebonk, die zijn hoogtijdagen een kleine vijftig jaar geleden beleefde. Dat is ook regisseur en schrijver Hans Pos niet ontgaan. Hij heeft er dan ook alles aan gedaan om van Rob een zo modern mogelijke held te maken, zonder diens roemruchte verleden uit het oog te verliezen.

Kapitein Rob (Thijs Römer) is een echte Hollandse held in de traditionele zin van het woord. Samen met zijn trouwe metgezel, de viervoeter Skipper, vaart hij het ganse land af om de rechterlijke macht, indien nodig, een helpende hand toe te steken. Hij mag dan wat ouderwets ogen, maar hij beschikt over een rijk arsenaal aan geavanceerde 'gadgets', die zelfs James Bond niet zouden misstaan.

Pos weet maar al te goed hoe kort de aandachtsboog van kinderen is en houdt daarom stevig de vaart erin. Er wordt meteen flink uitgepakt met een spannende actiescène, waarin Rob een kidnap-operatie van Professor Lupardi (Arjan Ederveen) weet te verijdelen. Tijdens de reddingsactie heeft het er alle schijn van dat de professor bij een bomexplosie om het leven komt. Exit Lupardi zo lijkt het, maar niets blijkt minder waar. De verknipte professor ontwikkelt een machine waarmee hij het klimaat kan aanpassen en zelfs de wereld kan vernietigen. Kapitein Rob zal alles op alles moeten zetten, om voor eens en voor altijd af te rekenen met de gevaarlijke Lupardi en diens aan Chinese gelukskoekjes verslaafde sidekick Yoto (Alex Klaassen).

Het verhaal heeft weliswaar weinig om het lijf, maar dit wordt goed gemaskeerd door een sterk acterende cast. Thijs Römer overtuigt in zijn eerste rol in een kinderfilm als de stoere, onverschrokken titelheld, die gek genoeg zelden op zijn geliefde boot is te vinden. De romantische noot wordt verzorgd door een roodharige Katja Schuurman als 'weermevrouw' Paula. Het siert Pos dat hij niet te zwaar heeft geleund op de gemakkelijke aantrekkingskracht van het sterrenduo, door Schuurman een relatief klein rolletje in het verhaal te laten spelen.

Een magistraal acterende Arjan Ederveen steelt echter de show als de gestoorde Professor Lupardi en bewijst wederom een zeer onderschatte acteur te zijn. Iets minder geslaagd is de rol van Jack Wouterse als Generaal. Zijn ronduit houterige spel weet geen moment te overtuigen en haalt geregeld het tempo uit het verhaal. Ook het feit dat de regisseur net iets te opzichtig leentjebuur speelt bij bekende films en series als Austin Powers en Bassie & Adriaan, is van tijd tot tijd storend. Lupardi en Yoto lijken zelfs direct gemodelleerd naar Meneer de Baron en Vlugge Japie, bekend van de laatstgenoemde tv-serie.

Deze kleine minpuntjes doen echter niks af aan de prestatie die Hans Pos hier heeft neergezet. Kapitein Rob is een uiterst geslaagde avonturenfilm geworden. Tel daar bij op een verrassende rol van veteraan Hans Dagelet, als de geslepen boef Cigaret Larry, en er valt niet anders te concluderen dan dat Shooting Star een nieuwe hit in handen heeft.

**********

De Telegraaf - do 03 jan 2008

Kapitein Rob lijkt een flop

door onze redactie

AMSTERDAM - 'Kapitein Rob en het geheim van professor Lupardi' dreigt een flop te worden. De film bracht tot nu toe een schamele tweehonderdduizend euro op.

Nederlandse hoofdrolspelers Katja Schuurman en Thijs Römer konden het publiek niet verleiden tot een bezoekje aan de bioscoop... Regisseur Hans Pos heeft wel een verklaring voor het falen van zijn film: ,,Hij is een beetje ondergesneeuwd in het blockbustergeweld".

Ook 'De scheepsjongens van Bontekoe' doet het magertjes, met een omzet van negen ton in anderhalve maand.

,,Hoewel ze het traditioneel goed doen, laten Nederlandse films het momenteel een beetje afweten. Daar heeft een film als 'De scheepsjongens van Bontekoe' ook last van", aldus Pos in De Pers.

**********