Kapitein Rob - Pieter J. Kuhn

Communities

ZeelandNet

Kapitein Rob - Pieter J. Kuhn

244.462 bezoekers 11 leden Log in

101.004a. BLADMUZIEK - ONGESIGNEERD


Pieter Kuhns ongesigneerde bladmuziek

door

Lex Ritman en Sjoerd Spykstra

De laatste jaren zijn er belangrijke ontdekkingen gedaan over het werk van Pieter Kuhn. Filmaffiches, reclamewerk, sprookjesboeken, onbekende uitgevers, plagiaat gepleegd op Kuhn, boekenleggers en een kwartetspel doken op na intensief speurwerk van o.a. Gio Logeman, Kelvin Buck, Peter de Vos, Sjoerd Spykstra en Lex Ritman. In recente tijden werd weer een opzienbarende vondst gedaan. Het is bekend dat Kuhn titelpagina's voor bladmuziek illustreerde, maar dit betrof uitsluitend door hem met "KUHN" gesigneerd werk uit de jaren dertig van de vorige eeuw. Inmiddels is ontdekt dat hij in de jaren dertig lang niet altijd signeerde.

Muziek en Letteren bestond vanaf circa 1915 en verdween in 1934. J. Poeltuyn en Cor B. Smit waren hier samen. Vanaf 1934 waren zij uit elkaar. J. Poeltuyn ging alleen verder en Cor B. Smit (Cor B. Smit's Muziekhandel) eveneens. Zij doken vanaf 1935 voor het eerst in het telefoonboek op (Amsterdam). Hiernaast dook B.H. Smit in 1935 in het telefoonboek op. Een familierelatie is gezien het genoemde jaar niet uitgesloten. De adressen waren allemaal in Amsterdam voor de muziekuitgevers.

Pieter Kuhn signeerde een groot deel van zijn bladmuziekillustraties niet. Gesigneerd en ongesigneerd komen voor. Kuhns illustratiewerk voor Muziek en Letteren is uit de jaren dertig tot 1935. Bij de overige genoemde uitgevers vanaf 1934. Datering van Kuhns illustratiewerk: jaren 30 en 40 van de vorige eeuw. Accent valt op jaren 30. 

De eerste ontdekking was: Voort vaart mijn schip. Onmiskenbaar Kuhn. Er werd zelfs gedacht aan een zelfportret gemaakt voor de spiegel. Alex Jagtenberg, een ex-collega van Kuhn, had onmiddellijk de gedachte dat er van een foto was gewerkt. Die gedachte sluit hierbij goed aan. Hij baseerde dit op de schaduwwerking. De wolkenpartij op de achtergrond bleek een uitstekend houvast om verder te zoeken. Langzamerhand doken er steeds meer handvatten op om werk van Kuhn te herkennen. Naast de wolkenpartij kan gelet worden op een uitstralend effect (strepen), werk over Hawaii, werk over Zuid-Afrika, Duitstalig werk in de oorlogsjaren met opvallend veel Duitstalige componisten, zoals Strauss en Händel, ook naoorlogs werk met titels die op de oorlog wezen, schepen die meestal als silhouet getekend waren en het optreden van  De Zingende Zwerver (Frans van Schaik).

Om een idee te krijgen, zullen wat titels genoemd worden. De titels zijn dan: Frühlingsstimmen en Voort vaart mijn schip. Dit betreft de wolkenpartij. Verder: Gedroogde bloemen, Ik wil varen, Morgen Blätter en De roode sarafaan. Hier valt de uitstraling op. Maan van Mauna loa en Hawaïan droom (fout gespeld) spreken voor zich. Dit geldt ook voor Sarie Marais. Wiener Blut en Geschichten aus dem Wienerwald wijzen op de Duitstalige componisten en V-E day wijst op de bevrijding in 1945. Ik wil varen en Voort vaart mijn schip (beide reeds genoemd) hoeven niet nader toegelicht te worden. Frans van Schaik, De Zingende Zwerver,verschijnt o.a. in Als rook. Al deze tekeningen zijn beter dan uit zijn eerste periode in de jaren dertig. 

De titels zijn: 't Huisje in het dal, 't Is weer het oude liedje , Aan de voet van die mooie  (oude) Wester, A-hoy A-hoy, Als de schepen weer gaan varen, Als mijn schemerlampje brandt, Als rook, An der schönen blauen Donau, Bij het kampvuur, Caro mio ben (Laat me bij je zijn), Chanson Triste (Het verlaten meisje), Chi-bim-bam-bam, Comme de beaux rêves (Je zong voor mij een liedje), Daisy, Dan is 't lente, De baanwachteres (met monogram PK), De blaad'ren zingen een melodie, De Parelvisschers, De roode sarafaan (Der rote Sarafan), De rozenkrans, Deernis, Doortje doet aan ochtendgymnastiek, Echo-liedje, Frühlingsstimmen, Gedroogde bloemen, Geschichten aus dem Wienerwald,  Grootvader's klok, Hawaïan droom, Herfst symphonie, Hij die varen wil, Hoe is de stand Mieke?, Ik heb een auto met een paard ervoor, Ik wil varen, Ik wou, Jij moet uit bloemen zijn geboren..., Kerstlied, Krullemarie, Künstler Leben, Langs de Zuidzeestranden, La golondrina (De zwaluw), La Paloma (De duif), Louis, Lucia di Lammermoor, Maan van Mauna loa, Meisje met  die kuiltjes in je wangen!, Mijn schat is tweede luitenant, Morgen Blätter, Night-time is love-time (Meisje, wees wijzer), Nog nooit, Rosen aus dem Süden, Rotterdam!, Sarie Marijs, Sarina, Sint Nicolaas Potpourri, Sterrenhemel van Hawaii, Stille Nacht, Über den Wellen!, Vaarwel mijn jongen, Vanavond om kwart over zes ben ik vrij!, V-E day, Voor jou Teddie, Voort vaart mijn schip, Vuur aan bakboord, Wiener Blut, Wolgalied, Zij, die vielen..!

1940 - 1950

    

 

  



  

 

 



 

    

        

  

     

 

    



    

  

   

    

   

 

    

 

   

    

       

 

       

 

   

 

    

  

    

 

    

  

   

  

     

 

     

    

 

   

 

 

    

 

   

     

  

     

   

      

   

     

  

   

 

    

   

    

  

 

Het Theater Instituut Nederland (TIN) geeft bij de bladmuziek met illustraties door Pieter Kuhn in een aantal gevallen een onjuiste datering. Dit geldt zowel voor de gesigneerde als ongesigneerde bladmuziek. Dateringen als ca.1915 en 1925 kunnen uiteraard niet, want Kuhn is geboren in 1910 en zou dan dit werk getekend hebben toen hij circa 5 of 15 jaar jong was! Zijn eerste illustratiewerk ligt rond 1930.

 

 

Omhoog