Kapitein Rob - Pieter J. Kuhn

Communities

ZeelandNet

Kapitein Rob - Pieter J. Kuhn

243.411 bezoekers 11 leden Log in

101.003 FILMAFFICHES


DE FILMAFFICHES VAN PIETER KUHN


door

Lex Ritman

Filmaffiches van

Marlene Dietrich
en
Maurice Chevalier

Op grond van een aantal argumenten komt Pieter Kuhn in beeld, die vooral bekendheid kreeg als de tekenaar van de strip De avonturen van Kapitein Rob, die van 11 december 1945 tot en met 21 januari 1966 in het dagblad Het Parool heeft gestaan. Daarnaast deed hij veel ander illustratiewerk. Kuhn werd slechts 55 jaar (1910-1966).

In een interview met Lex Ritman, auteur van boeken over Kapitein Rob en Eric de Noorman, afgenomen op 2 april 1977, vertelde de weduwe, mevrouw M. Kuhn-Groenewoud, dat hij in hun verlovingstijd (25-12-1932 tot 20-12-1934) bioscoopaffiches had gemaakt met o.a. Marlene Dietrich. Deze gegevens zijn door Lex Ritman verwerkt in zijn boeken Het stormachtige leven van Kapitein Rob (1978) en Kapitein Robs stormachtige leven (1995). In het strip-informatieblad Stripschrift vertelde zij aan hoofdredacteur Martin Wassington dat hij vooral vroeger affiches voor films maakte door het projecteren van kleine afbeeldingen op de muur, een techniek die hij later niet meer.toepaste. Cornelius van Velsen, een ex-collega van Kuhn vertelde in 2006 dat Pieter Kuhn hem rond 1940 gewezen had op zijn werkzaamheden aan filmaffiches. Beiden werkten rond 1940 voor het reclamebureau Kastelein. In 2006 wist Martin Wassington nog te melden dat het beslist om Stripschrift 107/108 uit januari en februari 1978 ging en dat Kuhn volgens zijn weduwe bij de vervaardiging van de filmaffiches gebruik maakte van een vergrotingsprojector.

Opvallend is dat juist in de tijd dat Pieter Kuhn filmaffiches maakte met o.a. MarIene Dietrich in elk geval drie affiches met haar worden gevonden die qua lettering duidelijk van één hand afkomstig zijn. Vooral de hoofdletter in haar voornaam is opvallend. Ook is er een overeenkomst in stijl en inkleuring van de affiches, waarbij één kleur domineert. Niet vergeten mag worden dat tekening en lettering door verschillende personen gedaan zouden kunnen worden. Dit gebeurde destijds. Voorzichtigheid is dus nodig. De overeenkomst in Iettering is duidelijker. Kuhn was in die tijd reclametekenaar en uit de lettering van zijn illustraties bij titelpagina's van bladmuziek blijkt zijn ervaring. Het reeds genoemde affiche met Maurice Chevalier sluit bij het bovenstaande aan.

Naast het Nederlandse filmaffiche uit 1933 met Maurice Chevalier van The way to love is een ander  uit hetzelfde jaar opgedoken,  Een uurtje met jou,  met Maurice Chevalier (en Jeanette MacDonald). Dit is opvallend. Bovendien eveneens met  één overheersende kleur en identieke stijl.  De lettering is anders, maar dat is logisch, want er moeten nu twee filmsterren vermeld (en afgebeeld) worden. Ruimtegebrek speelt dan een rol. Het zou  vreemd zijn, wanneer één persoon in de periode 1933-1935 alle (bekende) Nederlandse Dietrich- en Chevalier-affiches ontworpen zou hebben, op één na. Paramount in Nederland gaf  destijds vrijwel zeker zelf opdracht voor een ontwerp. Bij dit affiche kan dan ook aan Pieter Kuhn gedacht worden.

Nader onderzoek op het Filmmuseum te Amsterdam leverde nog een Nederlands filmaffiche op dat interessant bleek. Ditmaal met Mae West. Het filmjaar (VS): 1933, maar het affichejaar: 1934. De Amerikaanse titel luidt: I'm no angel. Regie: Wesley Ruggles. Het affiche (105x71 cm) kan, gelet op stijl, lettering, een dominerende kleur en datering aan Pieter Kuhn toegeschreven worden. Het Filmmuseum heeft inmiddels Pieter Kuhn vermeld staan bij de ontwerpers van Nederlandse filmaffiches.

Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Filmposter 

 

 

Omhoog