Jaguar-Zeeland

Communities

ZeelandNet

Jaguar-Zeeland

WELCOME TO THE JAG-LOVERS COMMUNITY FROM THE DUTCH SEALAND!

66.976 bezoekers 183 leden Log in

mahobar.jpg

Jaguars kunnen liefhebbers in opperste staat van verrukking brengen. Sommige liefhebbers hebben er zelfs grote financiële inspanningen voor over om exemplarische, hoogbejaarde staaltjes van autodesign en techniek weer in originele staat terug te brengen. Voor heel wat mensen is het bezit van een nieuwe of herboren Jaguar dan ook een lang gekoesterde droom. Een droom, die hoe dan ook, waargemaakt moet worden. Daar kan deze community u misschien bij helpen! Door gratis lid te worden, houden wij u via de Agenda op de hoogte van de beurzen en andere gelegenheden hier in Zeeland (maar ook (ver) daar buiten).

Nog veel plezier met het doorbladeren van onze site.

m.vr.gr.

Jag-Lover Charles 

mahobar.jpg

Nieuws

Fotoreportage

Jaguar XJR | Luxueuze krachtpatser! 

Jaguar

Het sportieve topmodel van de nieuwe XJ-serie is de XJR. Met onder de kap een Supercharged 4.2 liter V8 (400 pk) weet de XJR best van zijn plek te komen.

De Jaguar XJ was echt aan vervanging toe. Jaguar heeft het dan ook niet kleinschalig aangepakt. De nieuwe XJ is de beste en meest geavanceerde Jaguar die er ooit gemaakt is. De carosserie van deze statige Brit is volledig van aluminium waarmee een forse gewichtsbesparing is gerealiseerd. Onder de kap van deze XJR ligt een dikke 4.2 liter Supercharged V8 met een vermogen van maar liefst 400 pk. De combinatie van het lagere gewicht en de krachtige motor zorgen voor prachtige prestaties. Een Jaguar zou geen Jaguar zijn als het interieur niet overwegend bestond uit leer en hout. De nieuwe XJ is dan ook rijkelijk bekleed met leer en hout. 

  Motorisch Motorinhoud  4.2 liter

Aantal cilinders 8 Aantal kleppen per cilinder 4 Vermogen 400 pk @ 6.100 tpm Koppel 553 @ 3.500 tpm   Prestaties Acceleratie 0-100 km/h 5.3 sec. Topsnelheid 250 km/h   Diversen Gemiddeld verbruik 12.3 l/100 km Leeg gewicht 1665a kg   Prijzen Prijs vanaf ? 124.400 ,- 
 

JaguarJaguar

 JaguarJaguar

 mahobar.jpg

Het ontstaan van Jaguar Cars:

Het ontstaan van Jaguar Cars:

Het werkelijke verhaal over Jaguar Cars begint in 1921 met de ontmoeting tussen een tweetal gelijkgestemde motorfietsliefhebbers: William Walmsley en Sir William Lyons. Met financiële steun van hun beider vaders begonnen de twee in 1922 hun zaken onder de naam:
'The Swallow Side Car Company'.

Sir William Lyons

Door de introductie van de Austin Seven kregen zij echter veel concurrentie in hun marktsegment. Zij besloten dan ook, om speciale Swallow-carosserieën op het onderstel van de Austin te bouwen. Lyons was niet alleen een hoffelijk ontwerper, maar ook een slimme zakenman en een kundig productiespecialist. Daarom waren de Swallow-carosserieën zowel qua prijs als ontwerp een goede keus.

Swallow sidecar

Lyons bouwde niet alleen carosserieën op basis van de Austin Seven, maar ook op die van Standard. De volgende stap was dat Standard een speciaal chassis produceerde voor de Swallows. Deze auto's werden bekend onder de naam SS, en dit was het eerste model dat door Lyons is vervaardigd.

ssmodel.JPG

Austin Swallow

Embleem van de Swallow

In 1934 zette William Lyons, na het uitkopen van William Walmsley, zelfstandig de SS-productie voort. In 1935 vond de introductie plaats van een nieuwe personenwagen die als eerste de typenaam 'Jaguar' droeg, een naam die geselecteerd was uit een lange lijst met dierennamen om het type auto dat Lyons wilde produceren, van een naam te voorzien.

Jaguar 1,5 liter van af 1935 tot 1949 

In 1960 werd de firma Daimler Motor Syndicate Ltd. door Jaguar overgenomen. Daimler werd in 1893 in Coventry opgericht met het doel de Duitse Daimler-motoren in licentie te gaan bouwen. Al spoedig fabriceerde men complete auto's die onder andere door de Engelse koninklijke familie gebruikt werden. Na de oorlog probeerde men nog eens in de luxe klasse terug te komen, maar met weinig succes.

Na de overname ontstond, onder het regime van Jaguar, o.a. de 250 V8 (eigenlijk een Mark II) met de Daimler V8-motor. Ook de huidige Jaguar-serie is als Daimler verkrijgbaar. Het verschil zit hem vaak alleen in de luxere uitvoering.

 mahobar.jpg

Jaguar Dealer voor Zeeland

Prikbord van jaguar.pagina.nl

korte berichten

In de geschiedenis van Jaguar zijn een tweetal motoren heel belangrijk geweest. Uiteraard betreft dit de legendarische XK-motor en daarnaast de fameuze Jaguar 12-cylinder.

Jaguars beroemde XK-motor was in vrijwel alle modellen tussen 1951 en 1983 terug te vinden. De 6-cylinder-motor was ontwikkeld gedurende de Tweede Wereldoorlog en werd geïntroduceerd in 1951 in de XK120. Oorspronkelijk was ook een 4-cylinder-versie van de motor voorzien, doch deze heeft het niet veel verder gebracht dan de tekentafel en een handvol pre-productiemodellen.

De basisversie van de motor had 3.442 cc. Latere versies betroffen de 2.8 (o.a. in de XJ-series I), de 3.4, (o.a. in de XK's, Mark VII, Mark II, S-Type), de 3.8 (o.a. in de E-Type, Mark II en Mark X) en uiteindelijk de 4.2 liter-versie die vooral in de XJ-series werd toegepast. Oorspronkelijk was de motor met twee of drie carburateurs uitgevoerd, terwijl op latere leeftijd brandstofinjectie werd toegepast. Voor liefhebbers is het geluid van de motor, vooral bij de XK-modellen, een waar genot.

De XK-motor

Destijds werd bij de introductie van de XK-120, nabij het Belgische Jabbeke, een recordpoging ondernomen om te aan te tonen dat de auto daadwerkelijk 120 mph kon rijden. Om de enorme souplesse van de motor te demonstreren reed de bestuurder Ron 'soapy' Sutton direct na de succesvolle snelheidsrit (zelfs meer dan 130 mph), met de vrijwel standaardauto, langs de verzamelde pers met een slakkegangetje van 5 mph in de hoogste versnelling!

 mahobar.jpg

A Taste of Austria 2003

'De restauratie van onze Mark II'
het verhaal van Jelte en Angela
mahobar.jpg

mahobar.jpg

Als echte autoliefhebber had hij een droom om ooit de trotse bezitter te kunnen zijn van een Jaguar Mark II. Speurtochten in Nederland naar een goed restauratie-object leken niet mee te zitten. De conditie van die auto's was behoorlijk slecht en voor een gedegen restauratie moet de basis op zijn minst redelijk zijn. Via een kennis kwamen we in contact met een tussenpersoon in Californië. Het faxen over en weer begon, hij had nl. een Jaguar Mark II 3.8 liter uit 1962 te koop. Helaas zat niet de originele motor er in maar een XJ 6-motor en was hij, zoals in Amerika veel gebeurt, omgebouwd tot een automaat. Er werden 6 foto's opgestuurd en we besloten daarop de gok te nemen. De Jaguar werd in een container gezet en naar Antwerpen verscheept. Op 10 juni 1992 konden we de auto ophalen.


De Jaguar bleek in een redelijke conditie te verkeren, de rubbers verpulverden tussen je vingers als getuige van het droge klimaat waarin de auto vele jaren had doorgebracht. De eerste eigenaar van de Jaguar bleek zijn logboek nauwkeurig te hebben bijgehouden. Het logboek, de afleveringskaart van 1962 en alle papieren waren in de container mee vervoerd. Thuis aangekomen hebben we eerst een rondje gereden om hem vervolgens voor de komende jaren onder dak te zetten om hem te restaureren.


De bedoeling was om de jaguar zo origineel mogelijk te restaureren. Hij werd van alle lak- en plamuurlagen ontdaan en gestraald. Alle onderdelen werden gedemonteerd, gemerkt, schoongemaakt en gespoten.

Op de beurzen die we afliepen kochten we met inruil van de XJ6-motor, een 3.8 liter motor en een versnellingsbak. De motor werd gereviseerd, het oude chroom geslepen, gepolijst en opnieuw verchroomd. Onderdelen werden gezocht op beurzen of rechtstreeks besteld in Engeland, zo ook de bekleding. De stoelen en de bank werden bekleed door een stoffeerder en de rest bekleedden we zelf. De auto werd gespoten door een vakman want je kunt niet alles zelf.

Na jaren van restauratie voor zover mogelijk allemaal door onszelf uitgevoerd, was het op 16 september 1996 zover om de Jaguar te laten keuren.


Het wachten was op een kenteken en toen kon er eindelijk in gereden worden. We rijden nu regelmatig met de Jaguar en wel met zeer veel plezier, we doen dit individueel of in clubverband. Naast ons lidmaatschap van de JDCH zijn we ook lid van de HAV, de Historische Automobiel Vereniging. Een droom is dus uitgekomen, dit kostte echter wel heel veel tijd en geld.


Voor mensen die willen beginnen aan een restauratie van een Jaguar Mark II: realiseer je dat het een van de moeilijkste auto's is om te restaureren. Het vergt veel van je tijd, je relatie en van je portemonnee. Is dit alles ertegen bestand en je bent niet afgeschrikt, dan heel veel succes en wijsheid.

Brochure

Film rubriek

Jaguar C-type

Jaguar C-type

Jaguar Daimler Club Nederland

De 'Jaguar Daimler Club Holland' bestaat sinds november 1976. Een actieve club van eigenaren van, en geïnteresseerden in zowel oude als nieuwe Jaguars en Daimlers.Tegenwoordig kent de vereniging ca. 2.000 leden in binnen- en buitenland, enthousiaste eigenaren van zowel oldtimers als van de huidige modellen.

Onze doelstelling is vooral het bevorderen van het onderlinge contact tussen geïnteresseerden in deze fraaie automobielen, door onder meer het organiseren van bijeenkomsten. Daarbij kunnen wederzijds de technische ervaringen van reparatie of restauratie worden uitgewisseld, terwijl ook het competitie-element aandacht krijgt, o.a. bij toerritten, evenementen en in de vorm van beoordeling door een deskundige jury bij het clubconcours.

De club organiseert voor haar leden elk jaar een aantal landelijke meetings, waarbij alle leden welkom zijn. Een jaarlijks terugkerend fenomeen is bijvoorbeeld de 'JDCH-Onderdelendag', welke rond de maand oktober centraal in het land wordt gehouden. Ook een rit naar het buitenland komt steeds vaker op de agenda voor. Gelet op de grootte van de club is er daarnaast voldoende draagvlak om ook op regionale schaal activiteiten te organiseren. 

Het clubblad, de 'Jaguar Daimler Gazette' verschijnt tweemaandelijks, dus zes keer per jaar en bevat aankondigingen van evenementen, verslagen met (kleuren)foto's van de bijeenkomsten, technische artikelen, ingezonden stukken, uittreksels uit binnen- en buitenlandse magazines en uiteraard het laatste Jaguar/Daimler nieuws. Verder is er in elke 'Gazette' een aantal vaste rubrieken ondergebracht, en kunnen de leden gratis advertenties plaatsen voor de koop en verkoop van auto's en onderdelen.

Als u reeds een Jaguar of Daimler bezit, kunt u lid worden. Bezit u (nog) geen Jaguar/Daimler dan kunt u alleen begunstiger worden. U heeft dan dezelfde rechten als andere leden, doch geen stemrecht op de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering.

 mahobar.jpg

JEC

 mahobar.jpg

list of Jaguar models

MK5 2.5 Saloon

MK5 3.5 Saloon

MK5 2.5 Convertable

MK5 3.5 Convertable

MK7 Automatic

MK7 M

MK7 Manual

MK8

MK9

MK10 3.8 Manual

MK10 3.8 Automatic

MK10 4.2 Manual

MK10 4.2 Automatic

MK10 Limousine

420 G

420 Automatic

420 Manual

MKI 2.4 Manual

MKI 2.4 Automatic

MKI 3.4 Manual

MKI 3.4 Automatic

MKII 2.4 Automatic

MKII 2.4 Manual

MKII 3.4 Automatic

MKII 3.4 Manual

MKII 3.8 Automatic

MKII 3.8 Manual

240 Manual

240 Automatic

340 Manual

340 Automatic

S Type 3.4 Manual

S Type 3.4 Automatic

S Type 3.8 Manual

S Type 3.8 Automatic

XK 120 FHC

XK 120 DHC

XK 120 OTS

XK 140 MC

XK 140 FHC

XK 140 DHC

XK 140 OTS

XK 150 3.4 FHC Automatic

XK 150 3.4 FHC

XK 150 3.4 DHC

XK 150 3.4 Roadster

XK 150 3.4 FHC Automatic

XK 150 'S' FHC

XK 150 'S' DHC

XK 150 'S' Roadster

XK 150 3.8 FHC

XK 150 3.8 DHC

XK 150 3.8 Roadster

E Type S1 3.8 Flat Floor FHC

E Type S1 3.8 Flat Floor Roadster

E Type S1 3.8 Roadster

E Type S1 3.8 FHC

E Type S2 4.2 FHC

E Type S2 4.2 Roadster

E Type 2+2 Manual S1

E Type 2+2 Automatic S1

E Type S1.5 FHC

E Type S1.5 Roadster

E Type S2 2+2

E Type S2 Roadster

E Type S2 FHC 2+2

E Type S2 FHC Automatic 2+2

E Type S2 FHC

E Type S3 2+2 Automatic

E Type S3 Roadster

E Type S3 2+2

XJ6 S1 VD VDP

XJ6 S1 V12

XJ6 S1 4.2 Manual

XJ6 S1 4.2 Automatic

XJ6 S1 2.8 Manual

XJ6 S1 2.8 Automatic

XJ6 S2 4.2 Manual

XJ6 S2 4.2 Automatic

XJ6 S2 3.4 Manual

XJ6 S2 3.4 Automatic

XJ6 S2 V12 VDP

XJ6 S2 V12 Saloon

XJ6 S2 Coupe 4.2

XJ6 S2 Coupe V12

XJ6 S2 SWB

XJ6 S3 4.2 Manual

XJ6 S3 4.2 Automatic

XJ6 S3 V12

XJS V12 Coupe Auto

XJS V12 Coupe Manual

XJS V12 Coupe HE

XJS V12 Coupe Post HE

XJS 3.6 Coupe Post HE

XJS V12 Convertable

XJS V12 Cabriolet

XJS 3.6 Convertable

XJS 3.6 Cabriolet

XJS V12 Facelift Coupe

XJS V12 Facelift Convertable

XJS V12 6.0ltr Coupe

XJS V12 6.0ltr Convertable

XJ40 2.9ltr Automatic

XJ40 2.9ltr Manual

XJ40 3.6ltr Manual

XJ40 3.6ltr Automatic

XJ40 4.0ltr Manual

XJ40 4.0ltr Automatic

XJ40 3.2ltr Manual

XJ40 3.2ltr Automatic

XJ40 6.0ltr V12

X300 3.2ltr

X300 3.2ltr Sport

X300 4.0ltr

X300 4.0ltr Sport

X300 V12

X308 3.2ltr V8

X308 3.2ltr Sport

X308 4.0ltr V8

XJ220 V6

XJ220 V12

jaguar serie 1 2.8

Omhoog