Muzikaal jaarverslag 2011

Hieronder treft u een korte samenvatting van het muzikale jaar 2011

5 februari: Slagwerk workshop

Na redelijk wat voorbereiding was het zaterdag 5 febr. 2011 dan zover: de langverwachte slagwerkavond! Met ons “select”groepje slagwerkers was van tevoren heel wat afgeoefend voor deze avond. En dan plotseling is het zover. Toch best spannend want het moest een avondvullend programma worden en dat is best moeilijk als je weet hoe lang één nummer ongeveer duurt. Dus met 10 muziekstukken van de slagwerkgroep, een workshop van onze instructeur en een gastoptreden van Djembégroep “Bedlam”uit Vlissingen was de avond gevuld. ´s Middags hebben we met veel plezier de zaal versierd ,ingericht met al het slagwerk en ballonnen opgeblazen. 200 ballonnen met de mond opblazen, dat valt niet mee. Het is maar goed dat we ´s avonds niet hoefde te blazen! Er volgde nog een generale repetitie en daarna nog even naar huis om de kleding te verwisselen voor het zwart/wit tenue. Vroeg in de avond hebben we nog een keer gerepeteerd samen met de Djembégroep want we speelde nog een gezamenlijk nummer: “The Lion sleeps Tonight”.

Toen de zaal aardig gevuld was opende onze voorzitter de avond en onze instructeur Piet Sap begon de avond met zijn workshop. Hij vertelde over alle slagwerkinstrumenten wel iets en heeft daarbij ook hulp gehad van een aantal vrijwilligers uit het publiek die een bepaald instrument ook echt zelf mochten bespelen. We hebben zelfs met z´n allen “heel zwaar weer”gemaakt. Het onweerde heel hard en plotseling begon het zachtjes te regenen wat overging in een heel harde stortbui! Heel interessant hoe je dat allemaal na kunt bootsen met slagwerkinstrumenten en met je handen. Het was daarna tijd voor een korte pauze en toen was onze eigen slagwerkgroep aan de beurt. Een gevarieerd programma met veel melodisch slagwerk. Maar het meeste indruk maakte toch wel vier van onze leden die allemaal les krijgen op een drumstel. Het podium was dan ook helemaal gevuld met ieders eigen drumset. Tijdens het nummer: “Beat It!”had ieder zijn eigen drumsolo en daar verdiende ze een groot applaus mee. Tijdens het laatste nummer van de slagwerkgroep sloot de Djembégroep aan en gaven wij het stokje over aan “Bedlam”. Een heel enthousiaste groep en de opzwepende klanken maakten het moeilijk om te stil te blijven zitten op je stoel. Hier en daar werd er ook gedanst in de zaal. Na dit geweldige optreden was er nog een leuke verrassing voor het publiek. Onder één van de stoelen zat een brief geplakt. De gelukkige winnaar ging naar huis met een mooi boeketje en een waardebon.

De avond werd afgesloten met het bedanken van beide leiders door de voorzitter en het publiek werd bedankt voor de aandacht. Ook hebben we nog een paar groepsfoto´s gemaakt met onze oud-instructeurs Hans Orgens en Krijn van Driel. Wij kijken terug op een heel geslaagde avond en hopen dat het publiek er ook van genoten heeft!

Foto's van de avond vindt u door op de poster te klikken.

8 april: jaarconcert 'Ik hou van Holland'

Voor het concert op vrijdagavond 8 april, was dorpshuis De Wimpel helemaal omgetoverd in Hollandse sfeer. Buiten was geen rode loper uitgelegd, maar gaven versierde fietsen de weg naar de ingang aan. Naast de gebruikelijke balonnen en slingers hadden de leden speciaal voor de gelegenheid 400 tulpen gevouwen en tientallen schilderijtjes gemaakt om de zaal te versieren. De beamerpresentatie vertoonde ook nog eens verzamelde spreuken. De fanfare opende de avond onder leiding van Walter Siol met Carnaval Festival, de bekende klanken van het gelijknamige poppentheater in de Efteling. Na een welkomstwoord van presentator Martijn Bomas werden nog enkele echt Hollandse nummers geblazen, onder andere ‘15 miljoen mensen’ en ‘Zij gelooft in mij’. Voor de pauze werden de leerlingen in het zonnetje gezet. Sinds 2009 vindt de blaasopleiding in eigen beheer plaats. De leerlingen worden door eigen leden (Koen Bomas, Anthony van Es en Natalie Nuyens) onder toezicht van de dirigent en het bestuur richting het A-diploma van de KNFM  begeleid. In enkele stappen leggen ze examen af om hun voortgang te volgen en gewend te raken aan examinering. 2 april legden 2 leerlingen, Amanda Potappel en Marjolein de waard met succes het instapexamen af. Freek Bomas, Tony van Es, Anouk de Jager en Elles de Jager behaalden hun diploma voor stap 1. Op het concert kregen ze hun diploma uit de handen van burgemeester Nuis. Hierna mochten de leerlingen van stap 1 hun intrede nemen in het orkest om een nummer mee te spelen.

Ondertussen riep voorzitter Bram Boon slagwerkinstructeur Piet Sap naar voren. Piet wil graag een zeiltocht maken van anderhalf jaar. Dit is al lang een wens, maar er eigenlijk nooit van gekomen. Onlangs heeft hij zijn groot vaarbewijs gehaald, medisch advies ingewonnen en groen licht gekregen. Aangezien hij deze maand 69 jaar wordt, is dit geen beslissing die 10 jaar kan blijven liggen. Zoals een vriend tegen hem zei: ‘Je weet nooit wat de krant van morgen brengt!’ Piet is vanaf oktober 2006 in dienst als opvolger van Hans Orgers. Vanaf zeilschip de Adamas reisde hij met zijn drumstel in de Suzuki Swift wagon van Middelharnis of waar dan ook in Zeeland naar Sint Philipsland. Hij heeft veel aandacht voor het publiek. Zo was hij de eerste die de losse muziekstukken aan elkaar reeg door simpele solo-intermezzo’s waarin de instrumenten- of positiewisselingen konden plaats vinden. Dat was veel minder rommelig dan we gewend waren.Zijn repetities zijn geen toonbeelden van discipline. Toch klikt het wel tussen de slagwerkers en Piet. Ondanks het kleine groepje komen ze allemaal trouw. Piet draagt de vereniging een warm hart toe en zal dan ook zeker gemist worden. Piet ontving een als bedankje en aandenken een zeilbootje. Hij wilde graag een opvolger inwerken, maar deze is helaas nog niet gevonden.

Na de pauze vervolgde het concert met de blokfluiters van groep 4 van OBS De Luyster. Zij floten en zongen (samen met de zaal) 4 oud Hollandse kinderliedjes. Na een dik verdiend applaus was het de beurt aan de blokfluitleerlingen van CBS Het Kompas en groep 5 en 6 van OBS De Luyster. Vanaf de foyee maakten ze al marcherend hun entree, waarna ze samen met de fanfare 2 nummers ten gehore brachten. Het was duidelijk te merken dat Ester van der Linden, Cokky Schults en Rita Abberkerk er veel tijd in hadden gestoken om de optredens tot in de puntjes uit te werken. Het publiek wist ook dit optreden te waarderen.

Over dat publiek gesproken, dat glorieerde de rest van de avond in de ‘Ik hou van Holland’ quiz. Geheel gebaseerd op de televisieshow van Linda de Mol. Natuurlijk was het voor de vereniging niet mogelijk om BN’ers naar De Wimpel te krijgen. Wie zit er nou te wachten op allerlei mensen die hoog van de toren blazen, terwijl er op het dorp zo veel spontane, quiz-liefhebbende mensen rondlopen. Jaap de Kok en Marianne Nell werden voorafgaand aan de avond benaderd als teamcaptains. Tijdens de avond zelf zochten zij, onder het publiek, naar 2 andere teamleden. Na een korte uitleg van presentator Martijn Bomas, splitsen van de zaal en testen van de afdrukknoppen met toeters en zwaailichten, begon de quiz. Er volgden verschillende vragen bij de gespeelde nummers. Liedjes waarbij zo snel mogelijk afgedrukt moest worden, verdiepende vragen en het per opbod noemen van de liedjes in een medley. Niet alleen de teams maar ook de zaal was hartstikke fanatiek. Er werd dan ook driftig heen en weer gelopen om de goede antwoorden bij het team te krijgen. De laatste vraag bleek uiteindelijk de doorslag te geven. Assistente/melkmeisje Mieke Kot toonde op het score bord het minimale verschil waarmee het oranje team van Jaap de Kok, verder bestaande uit Marja Potappel-Dieleman en Leo Zuidweg, won. De winnende zaalhelft kreeg een mok met delfsblauw patroon. Het verliezende deel ging niet met lege handen naar huis, maar kreeg een koetjesreep. Deze prijzen waren zeker verdient, want het publiek was een grote bepalende factor in het al dan niet slagen van de opzet. Concordia bedankt langs deze weg nogmaals het publiek!

Meer foto's van deze avond vindt u op onze Picasa (klik hier)

29 oktober: Thoolse Slagwerk play-in

Op 29 oktober had de slagwerkgroep van Concordia een slagwerk play-in samen met de slagwerkgroepen van Accelerando, Euterpe, en Concordia Tholen (Percussivity).

‘s Morgens om 10 uur was het verzamelen onder het genot van een kop koffie.

Na de koffie moest er ook natuurlijk muziek gemaakt worden. Aan het begin een beetje onwennig, maar later kwam de sfeer er best wel in. Die dag speelden we de volgende nummers: Rockmarch, Funk a samba (dat later toen de sfeer er echt goed in zat f*ck de samba ging heten), Tutti – frutti, Massive explosion, The heavy sound percussion, en Tikke boem.

Die dag werd er veel gestudeerd op die nummers. Sommigen zaten er zo in, maar er waren een paar best pittig (vooral voor diegenen die het voor het eerst zagen). Dat laatste nummer (Tikke boem) was een interessant nummertje. Een nummer zonder instrumenten en toch was er muziek. In dat nummer zongen we de instrumenten. Bijv. een a gogo bell ( ti toe toe ti ti toe toe toe ti toe toe ti ti). Dit was een heel leuk nummer en er werd hierbij gelukkig veel gelachen. Na al dat oefenen moest er ook een mini concertje gegeven worden. En met mini bedoel ik ook mini. Die was al in 20 minuutjes klaar. Wat wel jammer was, want het was echt super gezellig zo met z’n allen. Ik vond die dag echt wel geslaagd en daar zijn het er veel mee eens, denk ik. Dus voor herhaling vatbaar.

Ricardo

foto's     geluidsopnames