Muzikaal jaarverslag 2010

Uitwisselingsconcert Amicitia Dirksland.

Op zaterdagavond 6 maart zijn we met onze fanfare en slagwerkgroep afgereisd naar het verre Dirksland om een uitwisselingsconcert te geven met zustervereniging Amicitia. De avond begon om half acht met de slagwerkers van Concordia. Na de diploma uitreiking voor de AMV leerlingen en het optreden van de leerlingen van de fanfare van Dirksland was er pauze. Na de pauze traden de beide fanfares en de slagwerkgroep van Amicitia op. Het was een mooie, leuke en gezellige avond. Na afloop gaf onze dirigent, ‘Wouter’ Siol aan tevreden te zijn over de geleverde prestatie van Concordia! De foto's van deze avond zijn te bekijken via Picasa.

Op zaterdagavond 6 maart zal Concordia afreizen naar Dirksland op Goeree-Overflakee om hier samen met Muziekvereniging 'Amicitia' een uitwisselingsconcert te houden. Op de avond treden de beide fanfares, de slagwerkgroepen en het jeugdorkest van 'Amicitia' op. Het concert begint om 19:30 uur en de zaal (De Schakel, Beatrixlaan 31 te Dirksland) is open vanaf 19:00 uur. De toegang is gratis.

Concordia is jaren lang verbonden geweest met 'Amicitia' doordat oud-slagwerkintructeur van Concordia Hans Orgers ook op Dirksland de slagwerkgroep instrueerde. De slagwerkgroep van 'Amicitia' gaf tijdens het 100-jarig bestaan van Concordia en bij het jubileum van Orgers ook concerten op Sint-Philipsland. Nu reist Concordia dus voor het eerst zelf af naar Flakkee. Komt u ook?

Jaarconcert 'Musical'

‘Het Jaarconcert was in een woord TOP!’

Top, ja dat is een van de meest gebruikte termen om de zaterdagavond in dorpshuis De Wimpel te beschrijven. Het jaarconcert van muziekvereniging Concordia stond in het teken van Musicals en begon met een optreden van de slagwerkgroep onder leiding van Piet Sap. Dit optreden was zeer ritmisch en energiek. Met de melodische afsluiter, De Flinstones, bewees dat de groep al lang niet meer alleen een drumband is. De avond werd besloten door een beheerst, maar spetterend optreden van de fanfare. Hierbij werden ze bijgestaan door de solisten Desley van Hoek, Emmelien Kot, Ester van der Linde, Marianne en Vera Tichem. Musicals zijn immers geen musical als er niet gezongen wordt. De vereniging is misschien nog wel het meest trots op alle jeugdige deelnemers.  Zo waren er 2 slagwerkleerlingen die hun debuut maakten met het toepasselijke nummer ‘concert debuut’. Ondersteunt door 2 gevorderde leerlingen en de instructeur brachten ze het tot een zeer goed resultaat, waarna de zaal helemaal losging.

Ook de fanfare had 5 debuterende leerlingen. Ook al hadden ze slechts les sinds september, ze lieten zich door de overvolle zaal niet van de wijs brengen en brachten heel overtuigend Beauty & The Beast en Edelweiss. Hierbij bleef de inbreng van de jeugd niet. Concordia heeft al enige tijd een muzikale samenwerking met OBS De Luyster. Inmiddels zijn er op school 4 klassen die iedere week blokfluitles krijgen. Voor het eerst dit jaar is er een zelfde samenwerking met de middenbouw van CBS Het Kompas uit Anna Jacobapolder. Ze mochten tijdens het concert aan iedereen laten zien wat ze allemaal geleerd hadden. Daarbij werd er gezorgd voor de nodige pit door onder andere de begeleiding van Antoine van Halum op elektrische gitaar en slagwerker Joris Schreurs. Al met al een top avond veelal vóór en dóór mensen van het eigen eiland. Komt u de volgende keer ook naar Flupland?

De foto's van de voorbereiding en het concert zijn te bewonderen via onze picasa.

----------------------------------------------------------------------------------------

Nationale Dodenherdenking

Op dinsdagavond 4 mei organiseerde muziekvereniging Concordia de jaarlijkse dodenherdenking op Sint Philipsland. We herdachten op deze avond de doden sinds het uitbreken van de tweede wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties waar ook ter wereld. Rond zeven uur speelde de fanfare op het grasveld bij de Nederlands Hervormde kerk koralen en andere stemmige muziek. Om kwart voor acht begon de klok van de kerk te luiden. Om acht uur werd the last post gespeeld op trompet, waarna twee minuten stilte in acht werden genomen. De fanfare sloot daarna de herdenking af met het Wilhelmus.

26 november: Eindejaarsconcert

Muziekvereniging Concordia kijkt terug op een geslaagd concert. De vijftien nummers werden, ondanks een aantal schoonheidsfoutjes, vol overgave aan het publiek ten gehore gebracht. Bij tien nummers werd de fanfare ondersteund door het gelegenheidskoor bestaande uit vijftig mensen. Waar er tijdens de soundcheck nog veel bibbers te horen waren, leken deze tijdens het concert helemaal verdwenen. Wellicht kwam dit door de inspirerende woorden van muzikaal leiders Walter Siol en Kees den Braber of door de gezellige gezamenlijke maaltijd. Aan het eind van de pauze kwam een bijzonder onderdeel aan bod, de verloting. Voorafgaand aan de bekendmaking van de prijswinnaars reikte wethouder Van Dis een cheque ter waarde van €500,- uit aan Pim van Hekken. Pim gaf aan blij te zijn met het gebaar van de vereniging en bedankte alle kopers en verkopers van de loten.

Door de medewerking van verschillende, voornamelijk Fluplandse, sponsors werden in totaal twaalf prijzen uitgereikt. De hoofdrol tijdens de trekking was weggelegd voor de twee nieuwste aanwinsten van de fanfare. Zij maakten er, in al hun spontaniteit, een hele show van. De hoofdprijs, een weekendje weg naar de Weerterbergen met zes personen werd gesponsord door de Roompot, de werkgever van een slagwerker. Toen de tweede helft van het concert weer leek te beginnen, gaven twee winnaars van een geldprijs aan hun prijs te willen afstaan. De voorzitter besloot deze bedragen in het geheel naar de Kankerbestrijding te laten gaan, waarmee de gift aan Pim kwam op een totaalbedrag van €700,-

Een bijzondere avond was het ook voor de vier gevorderde fanfareleerlingen. Zij mochten na ruim een jaar muziekles, plaatsnemen in het orkest om ‘Conquest of Paradise’ mee te spelen. Tot slot werd het publiek uitgedaagd om mee te fluiten met het orkest en koor tijdens ‘The Longest Day’. Na de toegift was het tijd voor het derde deel aan de bar van dorpshuis De Wimpel waar nog menig nummer geëvalueerd werd.

Voor foto's kunt u kijken op onze Picasa. KLIK HIER!

Bekijk hier het interview gegeven door Concordia aan het blad "Wonen in uw regio"

Oktober 2010: Gelegenheidskoor enthousiast van start!

Het inmiddels op Sint-Philipsland bekende gelegenheidskoor onder leiding van koordirigent Kees den Braber is na de zomervakantie op de vrijdagavonden weer fanatiek van start gegaan met de repetities voor het eindejaarsconcert. Het ongeveer 50 leden tellende koor zal tijdens het eindejaarsconcert van Concordia op vrijdag 26 november aanstaande weer een gevarieerd programma ten gehore brengen. Het koor trad voor het laatst op tijdens het kerstconcert van Concordia in 2007, daarna werd het rustig. Vele oudleden hebben zich dan ook geen moment bedacht toen de opgave brief op de mat viel. Daarnaast zijn er een aantal nieuwe koorleden die dit keer voor het eerst sinds jaren weer voor een publiek zullen optreden. Hieronder ziet u enkele foto's van een van de eerste repetities van het koor. Het beloofd een geweldige avond te worden, de leden van Concordia en het koor nodigen u dan ook van harte uit om dit muzikale feest met ons mee te vieren, tot 26 november!

Meer foto's van de repetities van het koor vindt u in het picasa foto-album (klik hier)

Het gelegenheidskoor tijdens de tweede repetitie onder leiding
van Koordirigent Kees den Braber (achter het keyboard)