Muzikaal jaarverslag 2009

Ook in 2009 werd door Concordia weer hard aan de weg getimmerd. Verschillende leerlingen startten hun opleiding en de orkesten van zowel slagwerkgroep als fanfare verleenden hun medewerking aan koninginnedag, dodenherdenking, avondvierdaagse en het inhalen van Sint Nicolaas. Naast al deze 'gewone' activiteiten werd dit jaar voor het eerst een verjaardagskalender uitgegeven door Concordia. Deze kalender bevat een twaalftal unieke foto's van Concordia, het eerste exemplaar werd uitgereikt aan onze sponsor hiervoor tijdens het jaarconcert.

Jaarconcert 2009 'Water'
Zaterdag 21 maart was het dan eindelijk zover. De grote dag voor onze vereniging en voor Infinity, de nieuwe band van Flipland. Na weken van voorbereiding en vergaderen voor het bestuur konden we dan onze plannen uitvoeren. En met succes! Wat was het weer een schitterende avond. ´s Morgens vroeg waren al heel wat mensen in touw om de zaal van de Wimpel om te toveren in een onderwater wereld. Met hier en daar een visje en wat zeewier kwamen we een heel eind. Boven ons dreven heel wat mensen op het water in een zwemband of een waterscooter of lekker op een luchtbed. De vissen die gemaakt zijn door de kinderen van Diana op school, zwommen lekker door het water. Om zeven uur ging de zaal open en konden alle mensen gaan genieten van het waterspektakel. De fanfare opende de avond en ook Ike en Tina Turner waren van de partij. Het mooie licht bracht ons echt in de sfeer en gezeten in een roeibootje, praatte onze voice over de waterstukken aan elkaar. De klanken van de blokfluiters klonken als regendruppeltjes in onze oren. Daarna kwamen we in wat woeligere wateren terecht met de slagwerkgroep. De klanken van de trommels brachten Neptunes van z´n stuk, maar al snel kregen we hem weer in slaap gewiegd, en viel hij tevreden in slaap. Na een natje en droogje was het weer de beurt aan de fanfare samen met Infinity en Marijn Geluk als gastzanger. De spetters vlogen ervan af, en ik denk dat iedereen heeft genoten van deze fantastische avond!  Die avond was er één om niet te vergeten. Zeker als we even stilstaan bij onze sponsor Ben de Rooy. Hij heeft het voor ons mogelijk gemaakt om een prachtige kalender te laten maken voor onze vereniging. Die kunnen we vol trots een mooi plekje geven in het kleinste kamertje!

Foto's generale repetitie met OBS de Luyster

Nationale Dodenherdenking

Maandagavond 4 mei organiseerde muziekvereniging Concordia de jaarlijkse dodenherdenking op Sint Philipsland. We herdachten de doden sinds het uitbreken van de tweede wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties waar ook ter wereld. Rond zeven uur begon de fanfare met het spelen van koralen en andere stemmige muziek. Kwart voor acht begon de klok te luiden. Om acht uur werd the last post op gespeeld door trompetist Anthony van Es waarna twee minuten stilte in acht werden genomen. De fanfare sloot daarna de herdenking af met het Wilhelmus. Er waren ongeveer 150 belangstellenden.

Dit jaar werd er voor de leden van Concordia een uitje georganiseerd. Met zijn allen in de auto naar Oostkapelle voor een oer-Hollandse sport.... Boerengolf.

Verenigingsuitje 26 september 2009

Zaterdag 26 september was de perfecte zonnige dag om een potje boerengolf te spelen. Om half 2 vertrok een trein van 9 auto’s met 35 mensen daarin naar de Pannekoekenbakker in Oostkappele. Na ruim een uur werd buiten op het terras genoten van koffie met appeltaart. Na een ongeveer duidelijke uitleg over de spelregels en de route werd vertrokken naar de golfwei. Het ritje inclusief een rondje op een boerenerf duurde 5 minuten. Na het aantrekken van de laarzen en het organiseren van de groepen door de voorzitter, kon iedereen beginnen. Met een kleine gekleurde voetbal en een klompje op een stok als gereedschap werd richting de eerste afslag gelopen. Onderweg werd driftig nagedacht over de spelregels. Het kwam er op neer dat je team mocht slaan als je achter lag. Al gauw bleek dit makkelijker gezegd dan gedaan, de putjes, opgedroogde modder en vlaaien deden de bal al gauw van richting veranderen. In het tweede deel van de baan werd het bereiken van de holes nog bemoeilijkt door een kudde koeien. Gelukkig was een rollend balletje al genoeg om ze aan het schrikken te maken. Tijdens het spelen bleek het al een geslaagde middag te zijn, over heel de wei was gelach te horen.

Na het vergelijken van de scores kon de groep weer terug vertrekken naar het restaurant, waar ook Piet aanschoof voor een pannenkoek. De keuze voor de lekkerste pannenkoek was heel moeilijk aangezien er op de menukaart 250 verschillende pannenkoeken stonden. Het verenigingsgevoel kwam goed naar voren toen bleek dat er pannenkoeken die over waren doorgeschoven werden naar de mensen die nog honger hadden. De kinderen hadden allemaal een kleine pannenkoek gekozen en kregen daar smulmunten bij. In een winkeltje mochten ze daar cadeautjes voor uitzoeken. Ze hoefden zich overigens de rest van de avond ook niet te vervelen, want boven was het een groot speelparadijs. Na de pannenkoeken was er nog ijs of koffie na, een lekkere afsluiting van een gezellige dag.

Sint-Nicolaas werd in November opgewacht op de haven door de leden van Concordia

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Als laatste activiteit van dit jaar gaven zowel onze leerlingen als de orkesten een kerstconcert op 18 december.

Kerst 2009

Op deze pagina treft u een verslag aan van het kerstconcert van de leerlingen en het concert van de slagwerkgroep/fanfare van Concordia.

Kerstconcert slagwerkgroep/fanfare

18 december was het zover. Om negen uur ’s morgens begonnen de eerste vrijwilligers met het ombouwen van de gymzaal van de Wimpel tot een ware sfeervolle kerst concertzaal. Het plafond werd voorzien van schitterende rode draperieën, die in het midden van de zaal bij elkaar kwamen. De wanden werden bekleed en verlichting werd opgehangen en getest. Na een dag hard werken was het resultaat dan ook bewonderenswaardig.
Het concert werd om half acht geopend door Marianne Nell. Zij verwelkomde de genodigden burgemeester Nuis en echtgenoot, wethouder Van Dis en oud-instructeur van de slagwerkgroep Hans Orgers was ook aanwezig. De slagwerkgroep beet de spits af, wat zeer uniek was. De slagwerkgroep heeft in de lange historie van de vereniging nog nooit deelgenomen aan een kerstconcert. Dit jaar was het mogelijk doordat, ook voor het eerst, met melodische slagwerkinstrumenten zoals Vybrafoon, Xylofoon en Buisklokken wordt gewerkt. Verschillende kerstmelodieën vulden de zaal. Onder leiding van Piet Sap werd een mooi programma ten gehore gebracht.

Na dit slagwerkoptreden was er tijd om even te wisselen, zodat de fanfare het programma kon vervolgen onder leiding van onze dirigent Walter Siol. Van samenzang tot swingende kerstnummers stonden er op het programma. Geen makkelijke opgave doordat op de dag zelf nog door de dirigent in de bezetting moest worden geschoven doordat drie leden zich om persoonlijke reden afmelden. Zo goed en zo kwaad als het ging werden partijen naast elkaar gelegd en melodiepartijen overgenomen. Ook na de pauze verliep alles soepel, vooral de Buisklokken die in 2007 door middel van sponsoring zijn aangeschaft, gaven het geheel een warme klank. Voor bijna elke partij was er wel een moeilijk werk uitgezocht zodat de meeste de muzikanten het concert met veel voldoening afsloten. Na het concert werd alles direct opgeruimd, zo ook de kerstbomen. Deze werden door een aantal fanatieke leden nog verkocht aan de instructeur en de dirigent. Als afsluiting werd door de leden en verschillende bezoekers nog een kerstborrel gedronken.

Meer foto's van ons kerstconcert treft u aan in het FOTO-ALBUM!

Kerstconcert leerlingen

De leerlingen van de fanfare van onze vereniging hebben op maandag 14 december een 'kerstconcert' gegeven. Onze leerlingen hebben de bewoners van woonzorgcentrum De Rozeboom getrakteerd op een aantal vrolijke kerstklanken, die waardeerden dit zeer. Onder leiding van onze dirigent Walter Siol en de leerlingenbegeleiders Nathaly en Anthony werden de stukken ingestudeerd tijdens de repetities van de jonge muzikanten. Hieronder enkele foto's van een geslaagd optreden!

--------------------------------------------------------

Meer foto's van al deze activiteiten vindt u terug in het foto-album van 2009.

Teksten:
Jaarconcert: Sylvia Reijngoudt