den ijzeren weg

Communities

ZeelandNet

den ijzeren weg

There is no such thing as a Part Time Obsession...

74.671 bezoekers 1 lid Log in

Atelier Wagons VOROUX-GOREUX


Atelier Wagons Voroux-Goreux

( HS 2005 )

 'Ergens' op internet ben ik ooit een foto tegengekomen van een Nord Belge remwagen die eenzaam op een spoor stond weg te roesten. Als bijschrift stond er... "Luik". Nu heb ik wel wat met oude goederenwagens. Maar kom er maar eens achter waar die te vinden zijn. Gelukkig bestaat er als laatste redmiddel www.bing.com/maps : Luik opgezocht, "bird view" geselecteerd en toen kon het lange zoeken beginnen. Alle sporen in Luik afgezocht, waarbij ik uiteindelijk terecht kwam in het dorp Voroux-Goreux, dat net onder Fexhe-le-Haut-Clocher ligt (wat dan weer bekend is onder de stoomliefhebbers onder ons).

In Voroux-Goreux lag er een goederenbundel met bijhorend (ondertussen gesloopt) seinhuis. In latere instantie is die bundel omgevormd tot locomotiefstelplaats voor de aanleg van de hoge snelheidslijn van Brussel naar Luik. Na het einde van de aanleg is ook die stelplaats gedemonteerd. Maar in Voroux-Goreux lag ook een wagonherstelplaats, die door de NMBS gebruikt is tot in 2005. Ondertussen is die herstelplaats aan zijn lot overgelaten. Slopen zal ooit wel eens gebeuren, maar gezien er dan ook gesaneerd zal moeten worden met alle kosten vandien, zal dat waarschijnlijk nog even duren.

Wat onmiddellijk opvalt, is de gelijkenis met de andere wagonherstelplaats die iedere Belgische spoorwegliefhebber kent, namelijk Saint-Ghislain. De indeling is dezelfde, de toiletten zitten op dezelfde plaats, alsook de trappen, de refter, de bureau's, etc... Een feest van herkenning dus. Het enige verschil is dat het gebouw in spiegelbeeld gebouwd is, maar de centrale unit in het midden niet. Verder heeft Voroux-Goreux een veel interessantere voorgevel (smoel) dan Saint-Ghislain : die ronde ruit op de eerste verdieping, waarachter de refter schuilt, heeft toch wel wat.

Langs de centrale poort naar binnen. In eerste instantie hadden we het niet gezien, maar de vloer bestaat niet uit beton. Ook niet uit klinkers, maar uit houten blokjes ! Gezien het feit dat het vocht uit de grond komt en er maar één uitwijkmogelijkheid is, ligt heel de vloer kromgetrokken en op bepaalde plaatsen steekt die tot meer dan een halve meter de lucht in. De reden voor die houten blokjes was ons aanvankelijk een vraagteken, maar na enig navragen kwam de oplossing uit de bus (merci Ignace !) Aan de ene kant wordt slipgevaar vermeden, aan de andere kant kan het dan minder kwaad als iets kwetsbaars in metaal op de grond valt. Zoiets als hard op zacht.



De grote binnenhal.







Zicht vanuit de burelen. Ja, de chef kon altijd zien wat je deed ! Let ook op de kerstversiering links.

Zicht vanuit de refter op de trap naar de uitgang. Achter ons is eenzelfde trap naar de grote binnenhal. Let ook op de marmerschildering op de muur !

Zicht op dezelfde trap, maar dan naar boven. Alle treden zijn geel geschilderd, met zwarte slogans ter aanmoediging :

Ordre + propreté = sécurité

L'accident n'est pas une fatalité, si on ne fait rien pour l'éviter

Tous les moyens de protection, mis à notre disposition

Une assurance pour tes pieds... souliers de sécurité

Mets tes gants, tes mains en auras toujours besoin

Le travail est ton gagne pain, soigne le bien

Outils mauvais, travail mal fait

Prudence, négligence, favorisent la malchance

On est heureux quand est fini, un travail bien réussi

Outil adéquat.. travail de bon aloi




Boven beide trappen : het vliegend wiel en het opschrift "Vestiaire" "Réfectoire".

De burelen, met glazen tussenwanden en met zicht op de grote hall. 



Boven de deur van de réfectoire hing in smeedijzer "Honneur aux pensionnés et décorés", aangesloten op het lichtnet (blijkbaar geleidt smeedijzer goed...) en met twee kaarslichtjes. Het enige dat we misten in het gebouw, was de verering van St-Eloi (nee, die stond net niet op de plaats die we kenden van Saint-Ghislain...)

De grote feestzaal. Tijdens werktijd de refter, maar vooraan was een podium voorzien voor festiviteiten. Eigenlijk vind ik dit raam veel sfeervoller dan dat van Saint-Ghislain.

"Tombola du Personnel de l'atelier de Voroux". Blijkbaar vonden hier nogal wat feestelijkheden plaats. Achter de hekken zit de lift.

Waarschijnlijk ter gelegenheid van de laatste dag : "La fête est finie"... Een trieste waarheid als een koe.

Buiten vinden we aan beide kanten 'cabestans' of in het proper nederlands een lier. Hierover liepen kabels om op een makkelijker manier wagons te kunnen verplaatsen. Naast de poorten zat iets dat leek op een brievenbus met onderin een horizontale rol waarover de kabels ook konden rollen.

Ook hier stond een stenen gebouwtje voor, dat we gemakshalve de lampisterie zullen noemen. Dit gebouwtje was verbonden met het hoofdgebouw via bovengrondse leidingen, die intussen gesloopt zijn. Het grote verschil met Saint-Ghislain is, dat er een gebouw tegenaan gebouwd is dat gemaakt is met... wagontechnieken. Houten beplanking, aan elkaar verbonden via metalen U-profielen. Als je goed kijkt, is het eigenlijk een vergroting van een gesloten goederenwagon. Modelbouw op schaal 3:1 ???







De afsluitkranen zitten netjes beschermd tegen de regen onder een afdakje. Schoon !

"Made in England" "Saunders patent"













Omhoog