den ijzeren weg

Communities

ZeelandNet

den ijzeren weg

There is no such thing as a Part Time Obsession...

74.672 bezoekers 1 lid Log in

Klassieke beveiliging : CHATELINEAU - CABINE IV


Klassieke beveiliging NMBS

 

Châtelineau - cabine IV

Als je van Namen naar Charleroi treint, kom je net vóór Charleroi le Campinaire tegen.  le Campinaire stelt eigenlijk niks voor.  Een brug over het spoor, waar vroeger een overweg geweest moet zijn.  Van bovenop een trap naar beneden richting eilandperron.  Onder de trap zitten twee minuscule hokjes, ongeveer de grootte van een wc.  Op het perron staat verloren een blauw NMBS bordje 'le Campinaire'.  Klinkt eigenlijk niet interessant.

En toch... en toch...  Vanaf le Campinaire begint voor kilometers lang de sporenbundel van Châtelineau.  Hier werd een groot deel van het Karolingische (wat hou ik toch van dat woord...) staalverkeer gerangeerd.  Op zich klinkt ook dat niet wereldschokkend, ware het niet dat alles daar nog klassiek beveiligd is.  Een gedeelte is niet meer in gebruik, maar een aantal seinposten is nog steeds bemand, dus zómaar over de sporen lopen is niet aangewezen !  Normaal gezien bestaat de verleiding ook niet om daaraan toe te geven, maar ja, aan 'de overkant' stonden een aantal reeksen 22 afgesteld.

Groot was onze verrassing dan ook dat we het oude seinhuis - cabine IV - compleet overwoekerd terug vonden.

En nóg groter was onze verrassing dat we in de kelder de onderbouw vonden van een mechanisch bediend seinhuis.  Niet één, niet twee, maar drie rijen katrollen vonden we daar.  Boven moesten dus ooit drie rijen hendels hebben gestaan !

Bij binnenkomst werden we verrast door een Siemensblok en een S-8A blok.  Het derde blok was verdwenen, maar ook dat moet een S-8A blok geweest zijn.

Het Siemens blok was blijkbaar het belangrijkste van de drie.  Van hieruit werd de beveiliging van de bundel bediend.  Achtentwintig sporen, beveiligd door drie seinen.  Op het optisch bord kun je duidelijk zien welke seinen welke sporen beveiligen : sein C beveiligt spoor 21 tot en met 28, sein D beveiligt spoor 13 tot en met 20 en sein E beveiligt spoor 1 tot en met 12.  Wat wel opvalt is dat de wissels niet vanuit het Siemens blok worden bediend; dit viel onder een S-8A blok.

Wat verder ook opvalt is de afwezigheid van een aantal kleuren.  We zien uitsluitend rood (stopsein), violet (rangeersein) en blauw (wissels).  Géén geel (verwittigingsseinen), zwart (grendels) of wit (niet gebruikte hendels).

Eén S-8A blok is nog aanwezig.  Van hieruit werden de wissels vanaf spoor 21 bediend.  Op het optisch bord zie je ook sein C en K staan, maar ze zijn niet ingekleurd en hebben geen hendelnummer.

Buiten zijn nog twee grote seinen aanwezig : sein F en sein G.  Beide hebben een rode en een violette seinarm en zijn van het driestandenstelsel.  Wat ook nog opvalt is dat bij alle seinen de lantarens gewoon nog aanwezig zijn.

Verder zijn er nog een tiental kleine stopseinen aanwezig.  Aanvankelijk hadden deze seinen, die wegklappen van het spoor bij een veilige stand, dezelfde functie als de semaforen.  In latere instantie (en ook op deze bundel) werden ze gebruikt in rangeerbundels en op zijsporen.  Op een hoofdspoor vond je uitsluitend de semaforen.

Voor wie dit allemaal nog wil zien : die zal er vlug bij moeten zijn.  Na een paar telefoontjes met de NMBS bleek dat het de bedoeling is dat de gehele bundel 'gedemonteerd' wordt.  Ik vind het een schoon woord, 'gedemonteerd'.  Ik vrees alleen dat daarmee 'gesloopt' bedoeld wordt en dat er binnen een jaar niets meer te zien is buiten een vlakte van keien.  En dáár kan ik echt geen stukje over schrijven dat 'mechanische beveiliging' heet...

Terug naar de beginpagina

Omhoog